Automašīnas transmisija ir viena no svarīgākajām transportlīdzekļa sistēmām. Transmisija pārvada jaudu no motora uz riteņiem, lai transportlīdzeklis varētu pārvietoties. Automašīnas transmisija var būt manuālā, kad vadītājs pats, izmantojot sajūgu un ātrumkloķi, pārslēdz ātrumkārbas ātrumus, un automātiskā, kad transmisija pati veic ātrumu pārslēgšanos. Daudziem tas varētu šķist diezgan sarežģīti, proti, izprast transmisijas darbības principus un to, kādēļ tos vispār vajadzētu zināt. Lai palīdzētu izprast problēmas, kas saistītas ar automašīnas transmisiju, esam sagatavojuši rakstu par pazīmēm, kas liecina par automašīnas transmisijas problēmām.
Slīdošs sajūgs
Ja piedzīvo situāciju, kad, uzņemot ātrumu, motora apgriezieni ceļas strauji, bet ātruma attīstīšana prasa vairāk laika nekā ierasts – tas var liecināt par automobiļa sajūga problēmām. Iemesli, kas izraisījuši sajūga slīdēšanu, var būt nodilis sajūga disks, berzes uzliku pārmērīga saeļļošanās, sajūgā esošo atsperu atspriegošanās vai bojājumi, sajūga vadības pārvada darbības traucējumi vai bojājumi nodiluma kompensācijas mehānismā. Lai arī kura no problēmām ir īstā, nevajadzētu ilgi vilcināties, un būtu ieteicams pēc iespējas ātrāk veikt sajūga diagnostiku un remontu, pretējā gadījumā tas var salūzt pavisam, kā rezultātā ar auto pārvietoties vairs nebūs iespējams.
Automašīnas transmisija var brīdināt par problēmām
“Check engine” lampiņa nav attiecināma tikai uz automašīnas dzinēju. Tā var signalizēt arī par problēmām transmisijā, piemēram, ja tā pārkarst, ja ir bojāts ātruma sensors, ja slīd sajūgs vai ir radušās citas ar transmisiju saistītas problēmas. Pastāv iespēja, ka problēma ir tik nopietna, ka auto ieslēdzas avārijas režīmā un atsakās darboties. Protams, šādā gadījumā ir grūti atrast īsto problēmu, ja tā braukšanas laikā nav jūtami likusi par sevi manīt. Vislabākais ieteikums kā rīkoties šādā situācijā, būtu meklēt autoservisu vai kādu speciālistu, kas veiktu auto diagnostiku un spētu novērst attiecīgo problēmu.
Deguma smaka
Deguma smaka automašīnas salonā ir vēl viena izplatīta transmisijas problēma. Automobilim, kam tehniski nav nekādu problēmu, šādai situācijai nevajadzētu rasties. Saskaroties ar šādu problēmu, būtu ieteicams pēc iespējas ātrāk griezties pie auto remonta speciālista. Deguma smaka visbiežāk liecina par pārkarsušu transmisijas eļļu. Transmisijas šķidrumam ir ļoti svarīga loma šīs dārgās un sarežģītās sistēmas aizsardzībā. Ja tā pārkarst, tad vairs nespēj pildīt savas funkcijas, un pakļauj transmisijas detaļas lielākai berzei, kā rezultātā rodas deguma smaka. Viens no iemesliem var būt nepietiekams eļļas līmenis vai nepiemērota transmisijas eļļa. Ja saskaries ar šādu problēmu, tad noteikti vislabākais, ko darīt, ir ar automobili nepārvietoties un meklēt speciālistu palīdzību. Šādas problēmas riska mazināšanai varat izmantot Lucas Oil piedevu transmisijas eļļai izslīdes, sūču u.c. problēmu novēršanai. Šis produkts samazina transmisijas eļļas darba temperatūru un pagarina transmisijas sistēmas kalpošanas laiku kopumā.
Ieradumi, no kuriem atturēties, mašīnā ar manuālo ātrumkārbu
Neapgrūtini motoru, braucot uz zemiem apgriezieniem!
Ja ieslēgts augstākais pārnesums, bet braukšanas ātrums nav liels un nepieciešams straujāk uzņemt ātrumu, atturies no mēģinājuma paātrināties, spiežot «pedāli grīdā». Tādā situācijā vadītājam jāieslēdz zemāks pārnesums, kā rezultātā automašīna straujāk uzņems ātrumu, un netiks apgrūtināta motora darbība.
Nestāvi ar izspiestu sajūga pedāli!
Ja paredzēta ilgāka stāvēšana, piemēram, pie luksofora, izņem ātrumkloķi no ātruma un neturi nospiestu sajūga pedāli – tā vietā turi nospiestas bremzes vai novelc rokasbremzi. Tas samazinās nevajadzīgu izspiedējgultņa nodilumu.
Neturi roku uz ātrumu pārslēga!
Daudziem autovadītājiem patīk atbalstīt roku uz ātrumkloķa, taču no šī ieraduma vēlams atradināties, jo pat neliels spiediens var radīt nevajadzīgu berzi starp pārnesumkārbas komponentiem, veicinot to nodilumu.
Ieradumi, no kuriem atturēties, mašīnā ar automātisko ātrumkārbu
Nemaini pārnesumus kustībā!
Lai izvairītos no lieka detaļu nodiluma vai pat kārbas remonta, ieteicams automātiskās kārbas ātrumus pārslēgt tikai tad, kad automobilis ir pilnībā apstājies.
Parking režīmu ieslēdz tikai pilnīgas apstāšanās gadījumā!
Mēģinot ieslēgt automātisko pārnesumkārbu P režīmā, ja auto nav pilnībā apstājies, Tu nolaušanas riskam pakļauj sprūdu, kas nobloķē transmisiju.
Nevelc auto, kas aprīkots ar automātisko kārbu, ja nevari iedarbināt tā dzinēju!
Velkot automobili, kas aprīkots ar automātisko ātrumkārbu, var nopietni to sabojāt. Ja automobili nav iespējams iedarbināt, tad tā evakuēšanai būtu jāizmanto auto evakuators vai piekabe, pretējā gadījumā var nākties saskarties ar nopietnu un dārgu remontu.
Dažādas neierastas skaņas vai nepareiza mezglu darbība
Transmisija satāv no vairākiem elementiem – sajūgs, ātrumkārba, vārpstas, sadales kārba, kardāns, diferenciālis, galvenais pārvads, pusasis. Visi no šiem elementiem ar laiku nolietojas, un var paradīties nepieciešamība pēc to remonta vai nomaiņas. Ļoti bieži autovadītāji problēmas atklāj, kad sāk parādīties kādas neierastas skaņas vai automobiļa mezgli nedarbojas, kā ierasts. Atkarībā no detaļu vai mezglu novietojuma, var aptuveni noteikt jauno skaņu rašanās vietu. Ja nezini, kas varētu būt pie vainas, pastāsti mehāniķim vai speciālistam par aptuveno vietu, kurā dzirdamas šīs skaņas, tā būtiski samazinot problēmas noteikšanas laiku.
Šīs ir izplatītākās lietas un problēmas, ko ir vēlams zināt par automašīnas transmisiju. Ja kādreiz saskaries ar šīm problēmām, nevilcinies, bet pēc iespējas ātrāk centies novērst radušās problēmas, lai izvairītos no nopietna remonta un lieliem izdevumiem.