Automašīnas automātiskā ātrumkārba nav izņēmums, kad runājam par noteiktām automašīnas apkopēm un pārbaudēm, par ko regulāri jāatceras katram šoferim. Automātiskās ātrumkārbas apkope un eļļas maiņa – ko par to ieteicams zināt? Kad mainīt transmisijas eļļu un kam to uzticēt darīt? Esam apkopojuši ieteikumus un svarīgu informāciju, kas Tev sniegs plašāku ieskatu par Tava transportlīdzekļa automātisko kārbu apkopi un uzturēšanu!
Kā jau zinām, eļļa automašīnu mezglos un dzinējā pilda pretberzes funkcijas. Kamēr tā ir labā stāvoklī un nav nolietojusies, transmisijas eļļa labi pilda savas funkcijas un pasargā detaļas no nodiluma. Bet kas notiek, ja tomēr eļļas maiņa nav pietiekami bieža, un tā vairs pilnvērtīgi nepilda savas funkcijas?
Apgrūtināta ātrumu pārslēgšanās
Problēmas, kas saistītas ar automātisko kārbu, var pamanīt dažādi. Viens no signāliem – apgrūtināta ātrumu pārslēgšanās vai automobiļa raustīšanās pārnesumu pārslēgšanās laikā. Šī problēma bieži vien ir pirmais vēstnesis, ka ar ātrumkārbu kaut kas nav kārtībā, un ka tai būtu nepieciešama apkope vai pat remonts. Iemesls šādai problēmai var būt pazemināts transmisijas eļļas līmenis kārbā, kas noved pie apgrūtinātas ātrumu pārslēgšanās, auto raustīšanās, ātrumu ieķīlēšanās vai pat tik bīstamām situācijām, kad ātrums “izlec” no esošā ātruma pārvietošanās laikā.
Bieži vien šo problēmu var atrisināt, kārbu izmazgājot un ielejot tajā jaunu eļļu līdz vajadzīgajam līmenim. Mēdz būt gadījumi, kad ar to nepietiek, un kārbai tomēr ir nepieciešama nopietnāka apskate un automašīnas remonts.
Automātiskās ātrumkārbas apkope, eļļas noplūdes un detaļu nolietošanās gadījumos
Par pazeminātu eļļas līmeni kārbā atbildīga var būt eļļas noplūde. Šādā gadījumā jāmeklē eļļas noplūdes vieta un jānomaina vajadzīgās detaļas, lai šo noplūdi novērstu un pasargātu kārbu no defektu rašanās. Pazemināts eļļas līmenis palielina detaļu savstarpējo berzi, kas var izraisīt metāla daļiņu parādīšanos kārbā. Tas var paaugstināt risku, ka tās iekļūst kādā no automātiskās ātrumkārbas elementiem un neļauj tiem pilnvērtīgi darboties, radot vēl lielākus riskus rasties nodilumam un plaisām automašīnas detaļās.
Jaudas zudumi
Nepareizas automātiskās kārbas darbības rezultātā, automašīnai var parādīties arī jaudas zudumi. Šādos gadījumos ļoti reti var iztikt tikai ar kārbas mazgāšanu un transmisijas eļļas nomaiņu. Var gadīties, ka kārbai jāveic nopietns remonts vai jāmaina esošā kārba pret jaunu, kas abos gadījumos nav lēts prieks.
Automātiskās ātrumkārbas apkope – kam uzticēt un kad to darīt?
Katram automobilim ir sava specifika un noteiktie apkopes intervāli, kurus norādījis ražotājs. Nereti šie intervāli ir izstrādāti īpaši saudzīgos laboratorijas apstākļos, kas visbiežāk neatbilst tam, kādos apstākļos un kādā slodzē automobilis pārvietojas ikdienā. Turklāt – laboratorijas pētījumi un noteiktie apkopes intervāli neparedz sliktas kvalitātes transmisijas eļļu, iespējamos mehāniskos bojājumus vai pat dabisko nodilumu.
Ja ražotājs norādījis, ka automātiskās kārbas eļļu nevajag mainīt vispār, tad droši var apgalvot – tā nevar būt! Automātiskās kārbas eļļas maiņas intervāli visbiežāk norādīti ik pēc aptuveni 150 000 km. Šis ir maksimālais nobraukums, pēc kura obligāti vajadzētu veikt kārbas apkopi, bet, pēc daudzu speciālistu ieteikuma, to vajadzētu darīt daudz biežāk, proti, pēc 60 000 līdz 80 000 km nobraukuma. Mainot transmisijas eļļu, balstoties uz speciālistu norādīto nobraukumu, kārbas eļļa netiks “nodzīta” līdz līmenim, kad tā vairs neveic savas funkcijas vai pilda tās ļoti minimāli, – tādā veidā jau laicīgi pasargājot automātisko ātrumkārbu no defektu veidošanās. Izvēloties ātrumkārbas un transmisijas eļļas, iesakām izmantot Lucas Oil transmisijas eļļas un to piedevas. Šie produkti samazina darba temperatūru transmisijā, kā arī pagarina tās kalpošanas laiku.
Visdrošāk būtu šīs eļļas maiņu uzticēt profesionāliem un sertificētiem speciālistiem. Speciālists, kas ar transmisiju remontu un apkopēm darbojas ikdienā, ļoti labi pārzina, kā ātrumkārba darbojas, tās darbības principus, problēmu rašanās cēloņus un to novēršanas veidus. Protams, ja ir atbilstošā pieredze un pārliecība par savām prasmēm, to var darīt paša spēkiem, tomēr tā kā lielākā daļa autovadītāju ikdienā ar to nenodarbojas, visprātīgākais lēmums ir to uzticēt profesionāļiem.