Motoreļļas izvēle – daudzus auto īpašniekus tas var nedaudz izsist no sliedēm. Kādu motoreļļu izvēlēties? Kāda ražotāja? Sintētisko, pussintētisko vai minerālo? Kādas viskozitātes motoreļļa nepieciešama manam auto?
Šie un vēl daudzi citi jautājumi bieži vien izraisa lielu izbrīnu un zināšanu trūkumu auto īpašnieku vidū, skatoties uz plašo motoreļļu klāstu. Esam apkopojuši dažus ieteikumus, ko ir vērts zināt, lai izvēlētos un iegādātos vispiemērotāko motoreļļu savai automašīnai no plašā motoreļļu produkcijas klāsta.
Motoreļļas uzdevumi
Motoreļļai ir vairāki uzdevumi, kas tai ir jāpilda, lai motors darbotos, kā nākas. Galvenais tās uzdevums ir novērst motora detaļu berzi un nodilumu. Motoreļļa palīdz izvairīties arī no motora pārkaršanas, novadot siltumu no motora karstākajiem elementiem uz vēsākiem. Šīs svarīgās motoreļļas funkcijas arī kalpo par atbildi, kāpēc tā ir vajadzīga un kāpēc regulāra tās maiņa ļauj izvairīties no dārgiem motora remontiem.
Motoreļļas izvēle pēc tās veida
Motoreļļas iedalās dažādi, un katrs auto ražotājs nosaka, kādu motoreļļu vajadzētu izmantot katrā automobilī. Motoreļļas iedalās pēc to veidiem un viskozitātes.
Minerāleļļas – tās iegūst, jēlnaftu attīrot no piemaisījumiem. Minerāleļļas ir ideāli piemērotas vecākiem transportlīdzekļiem, kas tika ražoti laikā, kad motoreļļu ražošana nebija tik attīstīta, kā šobrīd. Minerāleļļas plūst caur motora mezgliem lēnāk, nekā sintētiskās eļļas, kas izraisa degvielas patēriņa pieaugumu un ietekmē transportlīdzekļa veiktspēju. Minerāleļļas jāmaina biežāk, nekā sintētiskās eļļas. Tomēr, ja to iesaka Tava automobiļa ražotājs, minerāleļļas joprojām spēj nodrošināt augstas kvalitātes eļļošanu.
Sintētiskās eļļas – šīm motoreļļām ir lielāka izturība pret siltumu un nolietošanos. Šo sintētisko smērvielu veiktspējas īpašības var būt pielāgotas, lai pārsniegtu minerāleļļu veiktspējas robežas, un to izmantošana var palielināt dzinēja kalpošanas laiku. Salīdzinot ar minerāleļļām, sintētiskās motoreļļas lietošana samazina motora kaitīgos izmešus, samazina degvielas patēriņu, kā arī tā labāk darbojas pie zemākām temperatūrām un nav tik bieži jāmaina.
Pussintētiskās eļļas – šīs eļļas ir sintētiskās eļļas un minerāleļļas maisījums. Pussintētiskā motoreļļa ir lētāka kā sintētiskā eļļa, taču tā spēj sniegt dažas priekšrocības, kādas sniedz sintētiskā eļļa. Izmantojot pussintētisko motoreļļu, var sasniegt augstāku veiktspējas līmeni, nekā izmantojot parasto minerāleļļu.
Motoreļļas viskozitāte
Eļļas viskozitāti nosaka, mērot tās spēju pretoties tecēšanai. Eļļas var būt ar dažādu viskozitāti, un katram auto ir ražotāja noteikta eļļas viskozitāte. Aiz viskozitātes klases pirmā burta parasti seko burts “W”, kas nosaka eļļas spēju plūst pie auksta, tikko iedarbināta motora. Otrais skaitlis raksturo eļļas plūstamību normālā motora darba temperatūrā. Jo mazāki šie skaitļi, jo labāk eļļa spēj plūst. Piemēram, 10W-30 motoreļļa plūst vieglāk, nekā 10W-40 motoreļļa pie normālas motora darba temperatūras, bet 5W-30 motoreļļa plūst labāk, kā 10W-30 motoreļļa pie auksta, tikko iedarbināta dzinēja.
Motoreļļas izvēle – kādu iegādāties?
Visvienkāršākais ieteikums, izvēloties motoreļļu savam auto – izvēlēties eļļu, kuru paredzējis ražotājs. Ražotājs parasti nosaka katram modelim un motoram ieteicamo eļļas veidu un ieteicamo viskozitātes pakāpi. Bet, ja vēlaties uzticēties vienam motoreļļas ražotājam, iesakām Jums izmēģināt Lucas Oil motoreļļas. Tām piemīt visas nepieciešamās īpašības, lai ne tikai uzturētu transportlīdzekļu motorus darba kārtībā, bet arī uzlabotu to sniegumu un kalpošanas laiku. Auto īpašniekiem ieteicams ievērot eļļas maiņas intervālus, ko parasti nosaka auto ražotājs. Par optimālu eļļas maiņas intervālu var uzskatīt nobrauktus 10-15 tūkstošus kilometru. Šāds intervāls visbiežāk ir auto ražotāju noteiktais, pie kura labas kvalitātes motoreļļa nav pilnībā zaudējusi savas īpašības, bet tomēr nav arī kā jauna, un tā būtu jāmaina.
Ieteicams vismaz reizi mēnesī pārbaudīt eļļas līmeni sava transportlīdzekļa motorā. Ja tas ir zemāks nekā būtu uzskatāms par atbilstošu, tad to var pieliet arī tad, ja vēl nav paredzēta eļļas maiņa, jo pārāk zems motoreļļas līmenis dzinējā ilgtermiņā var izraisīt vairākas nopietnas problēmas. Bet, ja eļļas līmenis katras pārbaudes reizē ir samazinājies, tad noteikti ir jāieplāno auto apskate pie mehāniķa, jo tas var liecināt par eļļas noplūdi.